Μέτρηση SEO: Google Search Console

Αναρωτιέστε πως γίνεται η μέτρηση SEO (Search Engine Optimization) και η παρακολούθηση των SEO δεδομένων/αποτελεσματικότητας; Ένα από τα καλύτερα εργαλεία μέτρησης για ειδικούς στην βελτιστοποίηση και προώθηση ιστοσελίδων SEO, αλλά και για αρχάριους ιδιοκτήτες ιστοσελίδων, μας προσφέρεται δωρεάν από την Google.

Είναι το Google Search Console.

Tο παλιό όνομα του ήταν Google Webmaster Tools.

Σε αυτό το άρθρο θα μοιραστώ μαζί σας τον τρόπο με τον οποίο ή ιδια χρησιμοποιώ το συγκεκριμένο εργαλείο, ένα online training playlist με σύντομα how-to video από την ίδια την Google, για να μάθετε πως να το χρησιμοποιείτε για να βελτιώνετε συνεχώς το SEO σας, και να μετράτε την αποτελεσματικότητα του. ~ Ιωάννα Βαΐου

Το Google Search Console είναι από τα αγαπημένα μου εργαλεία και το χρησιμοποιώ καθημερινά για όλα τα SEO projects που έχω στην διαχείριση μου. Ανεξάρτητα από το επίπεδο σας στο SEO ή την ιδιότητα σας, το εργαλείο αυτό είναι το λιγότερο που πρέπει να χρησιμοποιείτε για να εξετάζετε την τεχνική υγεία της ιστοσελίδας σας, αλλά και την απόδοση/αποτελεσματικότητα της όσον αφορά την ορατότητα και επισκεψιμότητα της.

Σημείωση: Αυτό που δεν μετράει το Google Search Console είναι, οτιδήποτε έχει να κάνει με τις ιστοσελίδες των ανταγωνιστών σας. Πρόσβαση στα δεδομένα του εργαλείου αυτού έχουν μόνο οι ιδιοκτήτες ιστοσελίδων και οι υπεύθυνοι διαχειριστές στο marketing.

Πως χρησιμοποιώ το Search Console για να μετρήσω το SEO;

Από την στιγμή που συνδέετε την ιστοσελίδα σας στο εργαλείο και ξεκινάει να μαζεύει δεδομένα και στατιστικά, έχετε πρόσβαση στις παρακάτω αναφορές:

  1. Επισκόπηση
  2. Μάθετε πως τα άτομα ανακαλύπτουν το περιεχόμενο σας στον ιστό
  3. Απόδοση
  4. Έλεγχος url
  5. Κάλυψη
  6. Χάρτες ιστότοπου
  7. Καταργήσεις
  8. Εμπειρία σελίδας
  9. Core Web Vitals
  10. Χρήση σε κινητά
  11. Breadcrump
  12. Πλαίσιο αναζήτησης συνδέσμων ιστότοπου
  13. Ασφάλεια και μη αυτόματες ενέργειες
  14. Εργαλεία και αναφορές παλαιού τύπου
  15. Σύνδεσμοι
  16. Ρυθμίσεις

Επισκόπηση

Η αναφορά αυτή είναι η πρώτη (η αρχική) που βλέπετε όταν επιλέγετε τον ιστότοπο σας στο Google Search Console για να δείτε τα δεδομένα σας.

Επσικοπηση report στο google search console
Το overview report στο Google search console

Στα Αγγλικά λέγεται “overview” report και αποτελεί αυτό ακριβώς, μία περίληψη των διαφορετικών αναφορών. Από εκεί, μπορείτε να επιλέξετε ποιο είδος αναφοράς θέλετε να δείτε.

Μάθετε πως τα άτομα ανακαλύπτουν το περιεχόμενο σας στον ιστό

Μία πρόσφατη νέα προσθήκη της Google στο Search Console είναι η αναφορά “Search Console Insights” βλέπετε από την αναφορά της επισκόπησης στο πάνω μέρος και δεξιά της οθόνης σας.

Πατώντας στον ενεργό σύνδεσμο οδηγείστε στο ειδικό report το οποίο σας δείχνει τα παρακάτω (για τις τελευταίες 28 ημέρες):

  1. Page views
  2. Average page views duration
  3. Your new content (page insights)
  4. Your most popular content
  5. How people find you (top traffic channels: organic, social media, direct, google ads, referral, etc)
  6. Google Search (πως βρίσκουν την ιστοσελίδα σας από το Google search – με ποια keywords, clicks, impressions, CTR – Click Through Rate, Average Google ranking position)
  7. Social Media (από ποια βρίσκουν Social media βρίσκουν την ιστοσελίδα σας και κατά πόσο)
  8. κτλ

Για κάθε παραπάνω αναφορά υπάρχουν επιπλέον σύνδεσμοι που εμβαθύνουν στα δεδομένα.

Απόδοση

Στην αναφορά της απόδοσης υπάρχει ένας πλούτος δεδομένων σε πολλά διαφορετικά επίπεδα όπως:

  1. Ανά κάθε url (σελίδα) στον ιστότοπο σας και πως αποδίδει στο συγκεκριμένο χρονικό διάστημα που επιλέγουμε (7 ημέρες, 28 ημέρες, 3 μήνες, 6 μήνες, 12 μήνες, 16 μήνες ή custom time-range) σε clicks, impressions, average ranking position, και average C(lick) T(hrough) R(ate)
  2. Ανά κάθε keyword (seo λέξη-κλειδί) για το οποίο η Google εμφανίζει τον ιστότοπο σας στο index της
  3. Ανά χώρα για κάθε url και keyword του ιστότοπου σας
  4. Ανά συσκευή (desktop, κινητά, tablet)
  5. Ανά τύπο αναζήτησης (Ιστός, εικόνα, βίντεο, ειδήσεις)

Ό,τι αφορά την απόδοση της ιστοσελίδας σας όσον αφορά την ορατότητα και την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας σας στην Google βρίσκεται σε αυτό το report.

Search Console Improvement Tips

  1. Ελέγχετε περιοδικά τα δεδομένα στην αναφορά απόδοσης ανά url για να βλέπετε πως αποδίδει το περιεχόμενο σας για κάθε σελίδα
  2. Αφού δείτε πως πάνε οι σελίδες σας performance-wise, κάντε ένα sorting σύμφωνα με τον αριθμό εμφανίσεων από τον υψηλότερο στο χαμηλότερο και δείτε ποια urls έχουν πολλές εμφανίσεις, αλλά χαμηλό CTR (Click through Rate)
  3. Ανανεώστε το περιεχόμενο των σελίδων αυτών όπως και τα meta-data έτσι ώστε να αυξήσετε το Click Through Rate τους
  4. Πολλές φορές οι σελίδες μας κάνουν ρανκ για φράσεις-κλειδιά που δεν στοχεύουμε directly και είναι σχετικά (ή παρεμφερή) με αυτά που στοχεύουμε – Χρησιμοποιήστε αυτήν την πληροφορία για να δημιουργήσετε νέο περιεχόμενο που απαντά ικανοποιητικά στο ερώτημα αυτό και δημιουργήστε internal links μεταξύ των παρεμφερών σελίδων

Έλεγχος url

Η λειτουργία “έλεγχος url” ή “URL inspection” στα Αγγλικά είναι πολύ χρήσιμη για να βλέπουμε πως βλέπει η Google το κάθε url της ιστοσελίδας μας, πόσο σωστή είναι τεχνικά η κάθε σελίδα, και ποια είναι τα προβλήματα που χρήζουν επίλυσης.

Ένα τέτοιο πρόβλημα μπορεί να είναι ότι η σελίδα δεν έχει μπει στο index ακόμα (δεν έχει ευρετηριαστεί) μετά από καιρό. Η Google δίνει “hints” σχετικά με όποιο τεχνικό πρόβλημα αντιμετωπίζει η κάθε σελίδα προς επίλυση του.

Μία άλλη πολύ συχνή χρήση της λειτουργίας “URL inspection” που κάνω είναι όταν δημιουργώ μία νέα σελίδα περιεχομένου την οποία θέλω να δει και να ευρετηριάσει η Google, και όταν ανανεώνω το περιεχόμενο μίας ήδη υπάρχουσας σελίδας. Αυτό που κάνω και στις 2 περιπτώσεις είναι να ενημερώνω την Google για την ύπαρξη νέας η την ανανέωση μιας σελίδας για να δει τις αλλαγές και να τις λάβει υπόψη της στο ευρετήριο/index της.

Κάλυψη

Η αναφορά της κάλυψης μας δείχνει την τεχνική ορθότητα των σελίδων μας ανά κατηγορία, ανάλογα με το πως τις βλέπει η Google. Βλέπουμε τις σελίδες που έχουν κάποιο σφάλμα στο Status Code τους, τις σελίδες που είναι έγκυρες αλλά με προειδοποιήσεις, τις εγκυρες σελίδες, και τις σελίδες που εξαιρούνται.

Πρέπει λοιπόν να ελέγχετε περιοδικά αυτό το report και να φτιάχνετε τα σφάλματα όταν αυτά εμποδίζουν την Google να αξιολογεί σωστά την σελίδα σας, και να εξαιρείτε μόνο αυτές τις σελίδες από το index τις οποίες δεν θέλετε να βλέπει η Google.

Καλυψη google search console
Καλυψη report στο google search console

Χάρτες ιστότοπου

Εφόσον είσαστε ξεκάθαροι σχετικά με το ποιες σελίδες σας έχουν νόημα και θέλετε να βλέπει η Google και ποιες όχι, πρέπει να δηλώνετε στην Google στο report αυτό τους “Χάρτες ιστότοπου” ή “Sitemaps” (στα Αγγλικά).

Κάθε Content Management System ή plugin έχει το δικό του structure στα sitemaps τα οποία μπορεί να είναι είτε γενικά για όλο τον ιστότοπο (όπως π.χ “yourdomain.gr/sitemap.xml” ή “yourdomain.gr/sitemap_index.xml”), είτε συγκεκριμένα για μία κατηγορία σελίδων (όπως π.χ “yourdomain.gr/post-sitemap.xml” ή “yourdomain.gr/page-sitemap_index.xml”, κτλ).

χαρτες ιστοτοπου sitemaps google search console
Χαρτες ιστοτοπου sitemaps google search console

Καταργήσεις

Οι καταργήσεις αφορούν σελίδες συγκεκριμένες στον ιστότοπο σας που εσείς δηλώνετε στην Google σε περίπτωση που θέλετε να μην εμφανίζονται στο Google index για οποιονδήποτε λόγο.

Εμπειρία σελίδας – Core Web Vitals

H Google πρόσφατα καθιέρωσε μία ειδική θέση στο πεδίο βελτιώσεων “Page Experience” για τις ιστοσελίδες στο Search Console Tool και ελευθέρωσε αντίστοιχο Google Update που τσεκάρει όλες τις σελίδες όσον αφορά την τεχνική τους υγεία και ορθότητα σύμφωνα με τα δικά της τεχνικά standards.

Core Web Vitals metrics – 3 επίπεδα μετρήσεων:

  1. largest contentful paint (LCP)
  2. first input delay (FID)
  3. cumulative layout shift (CLS)

Οι έλεγχοι αυτοί γίνονται από την Google για τις σελίδες μας στην mobile και στην desktop εκδοχή τους.

Οι αξιολογήσεις των σελίδων αυτών είναι 3 επιπέδων:

  • Poor urls
  • Urls needing improvement
  • Good urls

Για να δείτε πως συνδέονται τα Core Web Vitals με το update της Google “Page Experience”, δείτε το σχετικό άρθρο της Marie Haynes.

Παρακάτω έχω δημοσιεύσει ένα βίντεο για τα συγκεκριμένα και την δική μου ιστοσελίδα όταν μου τα έφτιαξε ο τεχνικός μου.

Χρήση σε κινητά

Η αναφορά αυτή μας δείχνει πόσες και ποιες σελίδες στον ιστότοπο μας στην MOBILE εκδοχή τους έχουν σφαλμα, ποιες είναι έγκυρες (η με προειδοποιήσεις) και ποιες εξαιρούνται από το Google mobile index.

Breadcrumps

Η αναφορά “breadcrumps” στο Google Search Console δείχνει ποιες σελίδες έχουν σφάλμα το οποίο εμποδίζει την Google να εμφανίσει τα readcrumps results στο Google, ποιες επιδέχονται βελτιώσεων και ποιες είναι έγκυρες.

Πλαίσιο αναζήτησης συνδέσμων ιστότοπου

Η αναφορά αυτή στο Search Console αφορά τα λάθη που επιδέχονται βελτιώσεων εάν χρησιμοποιείτε τον τύπο αυτό στα structured data της ιστοσελίδας σας.

Ασφάλεια και μη αυτόματες ενέργειες

Σε αυτό το πεδίο αναφοράς μπορούμε να δούμε πόσο ασφαλής είναι μία ιστοσελίδα από τεχνικής πλευράς, ασφάλειας από εξωτερικές απειλές (και επιθέσεις) αλλά και από πλευράς ιδίων ενεργειών μας που ενδέχεται να επηρεάσουν αρνητικά την απόδοση και την ορατότητα της ιστοσελίδας μας.

Το Google Search Console έχει 2 ειδών μετρήσεις ασφάλειας:

  1. Μη αυτόματες ενέργειες (δηλ. manual ενέργειες με αρνητικό αντίκτυπο)
  2. Ζητήματα ασφαλείας (από εξωτερικές απειλές – hacking, malware, spam, κτλ)

Και στις 2 αναφορές, όταν δεν υπάρχει καμία ειδοποίηση τότε δεν έχετε πρόβλημα. Εάν έχετε ειδοποιήσεις εκεί, θα πρέπει να απευθυνθείτε στους τεχνικούς σας για να δουλέψουν και να καθαρίσουν την ιστοσελίδα σας από κακόβουλα λογισμικά, ή να βελτιώσετε τις δικές σας manual ενέργειες που προκάλεσαν κακό στην ιστοσελίδα σας και ζητήσετε από την Google, να επαναξιολογήσει την ιστοσελίδα σας.

Εργαλεία και αναφορές παλαιού τύπου

Σε αυτό το report θα δείτε κάποια παλιά εργαλεία του Google Webmaster Tools που αφορούσαν τα παρακάτω:

  1. Διεθνή στόχευση
  2. Μηνύματα
  3. Παράμετροι διεύθυνσης URL
  4. Web Tools

Σύνδεσμοι

Η αναφορά “Σύνδεσμοι” στο Search Console Tool περιλαμβάνει το σύνολο των συνδέσμων ή των backlinks (internal και external) που βλέπει η Google ότι έχει η ιστοσελίδα σας. Εκεί μπορείτε να τσεκάρετε πως μεταβάλλεται το σύνολο των links στην ιστοσελίδα σας ανά διαστήματα από τις δικές σας ενέργειες και των άλλων.

Ρυθμίσεις

Στο πεδίο “Ρυθμίσεις” μπορείτε να δείτε τα παρακάτω:

  1. Εάν έχετε κατοχυρωμένη την ιδιοκτησία της ιστοσελίδας σας
  2. Τους χρήστες και τα δικαιώματα τους πάνω στην ιστοσελιδα σας
  3. Τους συσχετισμούς αυτής με άλλα properties της Google (Analytics, YouTube, κτλ)
  4. Την επιλογή για “αλλαγή διεύθυνσης” σε περίπτωση που μεταφέρεται το domain σας σε νέο ή αλλης μορφής domain
  5. Τον αριθμό των αιτημάτων ανίχνευσης μέσω του URL inspection tool
  6. Την ημερομηνία προσθήκης της ιστοσελίδας σας στο Search Console

Μέτρηση SEO – Google Search Console Video Training

Η Google έχει μία σειρά απο εκπαιδευτικά βίντεο σχετικά με το πως μπορείτε να χρησιμοποιήσετε το Google Search Console.

Εντρυφήστε σε αυτά τα online μαθήματα για να οικειοποιηθείτε τις βασικές λειτουργίες του καταπληκτικού δωρεάν εργαλείου που μας δίνει η Google για τον τεχνικό έλεγχο και την απόδοση/αποτελεσματικότητα των ιστοσελίδων μας.

Extras

Δημοσιεύσεις

  1. Make Video Greece – Χριστίνα Δουκουζιάνη
  2. ΕΠΙΧΕΙΡΩ – Epixeiro.gr
  3. ΕΡΤ Α.Ε – Περικλής Βασιλόπουλος
  4. Its Possible – Γιάννης Μπελεγρίνης
Ζητήστε SEO Προσφορά

Για να ζητήσετε προσφορά SEO για την εταιρεία σας, συμπληρώστε το ερωτηματολόγιο μου εδώ. Θα επιστρέψω το συντομότερον δυνατόν με μία custom πρόταση ή επιπλέον ερωτήσεις.

Με εκτίμηση – Ιωάννα Βαΐου

Μέτρηση SEO με το Google Search Console - Σύμβουλος SEO Consultant - ΩΑΝΝΑ ΒΑΪΟΥ
Μέτρηση SEO: Google Search Console Οδηγός